De Mees Kees komt in mij los!

Ineens kan het me overvallen. Het ontpopt zich in mijn hoofd en voor ik het weet, rolt het over mijn lippen. Met alle gevolgen van dien. In mijn brugklas ontstond spontaan een gesprek over Mees Kees, de boeken van Mirjam Oldenhave. Iedereen had wel een Mees Kees boek gelezen of een film gezien. ‘Zulke lessen, da´s pas gaaf, juf!´ En daar ging het dus mis, ik flap eruit: ‘Maar dat kunnen wij toch ook?´

Vanaf die les hebben de leerlingen na elke paragraaf uit het boek in groepjes een Mees Kees opdracht bedacht, opgeschreven en bij mij ingeleverd. Ik heb alle ideeën zorgvuldig gekeken, bewerkt en van al die opdrachten samen heb ik een heuse Mees Kees oefentoets gemaakt. Het uur voor de les betrap ik mezelf op kriebels in mijn buik. Ben ook al opvallend vaak naar de wc geweest. Tijdens de leswissel bots ik tegen onze schoolschrijver Rom Molemaker op. De leerlingen komen binnen en gooien hun tassen in een hoek. De eerste opdracht is er een uit de oude doos: petje op, petje af. Hilarisch, want durven de leerlingen op hun eigen kennis te vertrouwen? Daarna is er een groepscompetitie: in drie minuten zoveel mogelijk sterke werkwoorden in de verleden tijd opschrijven. Ik hoor angstig gefluister: ‘Wat zijn sterke werkwoorden ook alweer?´

Dan gaat het echte werk beginnen. Op elke buik in een groepje wordt een A, U of O geplakt. Er worden woorden opgenoemd en de juiste au/ou-klank moet naar voren stappen. Bij de volgende opdracht hebben we de tafels nodig. Op elke tafel staat een woord of zin geschreven. Is het goed geschreven, dan mag de tafel blijven staan. Is het fout, dan moet ie om. De leerlingen genieten! En fanatiek dat ze zijn! Ik geniet ook, ondanks dat ik de ontleedhindernisbaan niet heb aangedurfd. Ik hoor de leerlingen denken en zie de vertaalslag die gemaakt wordt. We worden verrast door de bel. ‘Bedankt juf!´ Een groepje weet van geen ophouden. In de pauze spelen we pim pam pet met spreekwoorden.
De les erna is de toets. Als iedereen klaar is, roept Ravin stralend: ‘Juf! Bijna had ik yoghurtijs weer fout geschreven! Maar de tafel bleef staan, dus toen heb ik het verbeterd!´ Ik heb de toets nagekeken en hij heeft het goed gedaan.

Mijn brugklas vraagt om meer Mees Kees lessen. Nu floept het er niet uit, maar kondig ik de opdrachten aan. Vol ijver werken de leerlingen aan hun Mees Kees idee. De ideeën worden steeds beter. Een voorbeeld: de klas is in groepjes verdeeld en elk groepje heeft kaartjes waar moeilijke woorden opstaan. Het is de taak van ieder groepje om elk woord bij de juiste betekenis te hangen. De betekenissen hangen kriskras in het lokaal. Ik verheug me, net als de leerlingen, op het daadwerkelijke doen. Lessen voorbereiden gaat nu fluitend.
Bij de vaksteunles grammatica durf ik het zelfs aan om de ontleedhindernisbaan uit te proberen! De Mees Kees komt in mij los! Aan de hindernisbaan zitten wat haken en ogen, maar met de lol en het leren is niets mis. Het wordt tijd deze Mees Kees lessen de school in te sturen, wat zeg ik, de wereld.

Caroline Wisse-Weldam

selfie 2: ingepakt door Mees Kees