Wat is je drijfveer om in de klas aan leesbevordering te doen?
Leesplezier is het mooiste cadeau dat je kinderen kunt geven. Je blijft groeien als je leest. Wie veel leest, gaat bijvoorbeeld beter spellen en krijgt een grotere woordenschat. Dat is een veel fijnere manier dan dat ik leerlingen rijtjes woorden geef om te leren. Bij ons op school heeft de sectie Nederlands het voor elkaar gekregen dat elke eerste les Nederlands van de week begint met een kwartiertje vrij lezen, van klas 1 tot en met 6. Dat is vastgelegd in ons taalbeleidsplan. Natuurlijk blijf ik verder dromen. Bijvoorbeeld dat de hele school wekelijks op hetzelfde uur leest. Wie ons belt, krijgt dan het antwoordapparaat: ‘sorry, we zijn even onbereikbaar, we lezen.´
Je geeft veel lezingen over leesbevordering, wat is jouw belangrijkste tip aan leraren?
Dat je een enthousiaste lezer bent en dat laat zien aan je leerlingen. Laat zien dat je leest en laat merken dat je lezen leuk vindt. Praat over wat je gelezen hebt en wat je aan het lezen bent.
Maar wat nou als je lezen niet leuk vindt?
Dat is juist mooi, want dan kun je leesbevordering eerst op jezelf uitproberen en daarna toepassen op je leerlingen. Ik geloof echt dat er voor iedereen een geschikt boek is, waardoor je gaat ontdekken dat lezen leuk is. Het draait allemaal om succeservaringen. Het is jouw taak als leraar om daarvoor te zorgen.
Elke leerling een succeservaring dat klinkt mooi, maar hoe doe je dat met 30 leerlingen in de klas?
Er zijn boeken die voor een grote groep leerlingen interessant zijn, daarmee bedien je de middenmoot. Als dat bij een leerling niet aanslaat, ga je ermee praten: waar houd je van, wat zijn je hobby´s? Heb je moeite met lezen? Ik heb allemaal boekenlijstjes in mijn achterhoofd, bijvoorbeeld over bepaalde thema´s of voor moeilijke lezers. Wat ik ook vaak doe, is speeddaten met boeken. Dan haal ik stapels boeken de klas in en laat ik leerlingen in groepjes uitzoeken welk boek ze wel en niet zouden willen lezen. Het leuke is dat leerlingen daarbij ook veel van elkaar horen: dat is een leuk boek! Benut die kennis van leerlingen, want voor elkaar zijn ze de beste boekpromotoren.
Wie is je favoriete samenwerkingspartner?
De mediatheek en bibliotheek. Een school zonder mediathecaris kan echt niet, al is dat helaas wel eens het geval. Die van ons is een kei, ze speelt overal op in. Ook met de openbare bibliotheek hier werk ik veel en prettig samen. We hebben bijvoorbeeld samen de voorleeswedstrijd Read2Me naar Utrecht gehaald. Samen kun je echt meer. Zoals mijn maatje van de openbare bibliotheek hier altijd zegt: 1+1 = 3.
Om jou als columnist een beetje in beeld te krijgen, leg ik je een paar keuzes voor. Als eerste: grammaticales of poëzieles?
Voor mezelf vind ik die poëzieles leuker. Maar ik vind het een uitdaging om ook die grammaticales aantrekkelijk te maken. Laatst heb ik de koppelwerkwoorden behandeld, bepaald geen makkelijke stof. Om ze erin te stampen hebben we er een rap van gemaakt en daarmee begonnen we een tijdlang elke les. Ik heb leerlingen zelf toetsvragen laten maken. Als er een goede bij zat, zou ik die gebruiken in mijn echte toets. Uiteindelijk heb ik een hele toets kunnen samenstellen van vragen van leerlingen.
E-book of papier?
Papier! Daar zit zoveel meer beleving bij!
Boek of boekverfilming?
Ik kan genieten van een goede boekverfilming, maar ik ga toch voor het boek. Het is trouwens heel leuk en leerzaam om samen met leerlingen boek en film te gaan vergelijken. Dat hebben we pas nog in 4vmbo gedaan met Sonny Boy.
Chicklit of fantasy?
Doe mij maar chicklit! Dat heb ik zoveel gelezen! Met fantasy heb ik minder, dat lees ik vooral om op de hoogte te blijven.
Kinderboek of boek voor volwassenen?
Kinderboek, zeker weten! Er zijn zoveel mooie juweeltjes. Voor school probeer ik bij te houden wat er aan jeugd- en jongerenromans verschijnt. En ja, dan kom ik nauwelijks meer toe aan boeken voor volwassenen. Automatisch denk ik bij elk boek dat ik lees: hoe kan ik dat gebruiken om een leerling op een hoger plan te brengen?
Wat is het laatste boek dat je gelezen hebt?
Wat als… van Danielle Bakhuis. Een mooi en bruikbaar boek voor vmbo-leerlingen. O, en ik wil ook Zwarte zwaan van Gideon Samson noemen, dat is een prachtig gelaagd boek.