‘Hé Caroline, gaan jullie dit jaar ook weer?´
‘Jazeker, Rom!´
‘Mooi zo, dan ben ik weer van de partij. Zal ik morgen koffie komen drinken?´
En daar zitten we dan, schrijver Rom Molemaker en ik, samen aan de koffie en ontbijtkoek, te bedenken hoe we zijn schrijversbezoek op Terschelling nog beter kunnen laten verlopen dan vorig jaar. Anderhalf jaar geleden kwamen we er in de trein achter dat de werkweek van mavo 3 naar Terschelling tegelijk valt met zijn jaarlijkse vakantie daar. Een verbond was gauw gesmeed. Het was een fantastisch bezoek. Vooral omdat Rom een bekende werd van de leerlingen: ze kwamen hem vaak tegen op het eiland en later op school.

In de vakantie mocht ik zijn nieuwste boek in wording lezen. Zo´n grote eer! Het boek riep zoveel bij mij op dat ik hem verzocht of ik met deze versie al aan de slag mocht met mijn leerlingen. Dus naast zijn boeken Crisis, Drijfjacht, Uit de schaduw en Moord in de Dom is één klas ook zijn nog niet uitgegeven boek gaan lezen. Geweldig om de leerlingen vereerd te zien! Met de grootste overgave zijn ze aan de slag gegaan. Eerst lezen, maar omdat het een kopie is, werd er al gauw onderstreept, gearceerd en aantekeningen in de kantlijn gemaakt. Elke zin werd kritisch bekeken.

Sohaib komt iets te laat de klas binnen en roept: ‘Wat gaaf juf!´ Ik kijk verbaasd op. Hij ziet mijn blik en fluistert: ‘O, het is een verrassing, goeie juf´, en steekt zijn duim op. Ik kijk nog verbaasder dan de klas. Sohaib staat op en fluistert in mijn oor: ‘Echt tof dat je die schrijver geregeld hebt.´ Ik fluister terug dat ik echt niets geregeld heb. ‘Hij zit er anders wel, bij de conciërge. Hij zei dat ie zo zou komen.´ En ja hoor, even later loopt Rom de klas binnen. De leerlingen vuren meteen al hun vragen en opmerkingen op hem af. Als Rom zijn arm om mij heen slaat, moeten de leerlingen lachen. Onze kinders, denken we allebei.

Opdrachten als ‘bedenk een titel en ontwerp een kaft´ komen ineens in een heel ander daglicht te staan. Er is immers nog geen titel bedacht of kaft ontworpen. Wij dingen dus mee! Elke dag informeren de leerlingen of Rom of de uitgeverij al gereageerd hebben op hun voorstellen. De verwerkingsopdrachten bij het verhaal laat ik vrij. Wat voor opdracht roept dit boek bij jullie op is de centrale vraag geworden.

Vandaag zijn de presentaties. Groepje na groepje presenteert hun idee. Van trailer naar fotorondleiding aan de hand van citaten naar kaft en poster tot personages in het echt. Het is ongelofelijk! De uitwerkingen zijn verbluffend, de samenwerking van een hoog niveau en de presentatietechnieken goed. De blik in hun ogen onvergetelijk.
We hebben de uitgeverij een presentatie op onze school aangeboden waar Rom dan het eerste exemplaar in ontvangst kan nemen. De leerlingen geven dan een rondleiding door het boek dat zich deels afspeelt op onze school. Ze maken hapjes en drankjes en gedragen zich als gastheer en gastvrouw. Uren voor de maatschappelijke stage zijn al geregeld.

Laat die werkweek maar komen. Voor mij is het nu al geslaagd. En het schrijversbezoek van Rom moet nog komen.

Caroline Wisse-Weldam

Op 11 november 2014 geeft Caroline Wisse-Weldam samen met haar leerlingen een workshop tijdens de Dag van het Literatuuronderwijs.

Het nieuwe boek van Rom Molemaker gaat Moord op school heten en verschijnt voorjaar 2015.